Jazzovski saksofonist in glasbenik Jure Pukl in koreografinja ter plesalka flamenka in sodobnega plesa Urška Centa začenjata svojo odrsko sinergijo s projektom, ki prepleta elektronsko in akustično glasbo s plesom in njegovim zvokom. V njem raziskujeta dimenzije odnosa med gibom in zvokom v prostoru, pri tem pa snujeta niz dotakljivih in stvarnih občutij, oblik in atmosfer, ki hkrati ohranjajo svojo skrivnostnost in nevidnost.
Na pragu nevidnega so tako zvoki in podobe v preseku časa in prostora, vznemirljive in občutljive impresije v spoju dveh ustvarjalcev iz dveh različnih svetov, ki vsak s svojega oddaljenega balkona strmita proti skupni samoti.
Organizator: Kulturni dom Krško
Vstopnina: 12 € v predprodaji, 15 € na dan dogodka / 5 € abonenti Modrega abonmaja
Njuni spomini, njuna doživetja, misli in hotenja se zlivajo drugo v drugega in se opazujejo skozi gib in zvok, da bi si povedali nekaj lepega, bistvenega in osvobajajočega. Ustvarjalca z njimi gradita prostor, v katerem je teh nemirnih časih še mogoče prisluhniti tišini in se kratkočasiti z iskanjem sočloveka v lastnem odsevu.
Na pragu nevidnega temelji na novih ustvarjalnih pristopih h glasbeno-plesno-performativnemu izražanju in preizprašuje novosti v razumevanju sodobnega umetniškega dejanja, pri čemer se zanima za razmerje med strukturirano formo in improvizacijo. Ustvarjalca s projektom prestopata meje lastnega kreativnega medija, se sprehajata po robu definicij žanra in formata ter iščeta nove kombinacije in kontekste odrskega sobivanja plesnega performerja in glasbenika. Projekt zaznamuje tudi vsebinsko vprašanje o snovnosti odnosa odrske uprizoritve s prostorom in občinstvom.
Avtorja in nastopajoča: Jure Pukl, Urška Centa
Oblikovanje svetlobe: Kristina Kokalj
Kostumi: Slavka Pajk
Fotografija in video: Aljoša Videtič
»Na pragu nevidnega je refleksivno odrsko delo, ki združuje prvine eksistencializma, zato je mestoma tudi na robu neubesedljivega in omogoča pluralizem interpretacij vrhunskih umetnikov. Delo temelji ne le na talentu, ampak tudi na trudi, prizadevanju, konceptu in perfekcionizmu.«
Milena Mileva Blažić, slovenska literarna zgodovinarka, univerzitetna profesorica in političarka
»Plesno-glasbeni duet Urške Centa in Jureta Pukla Na pragu nevidnega ustvarja ravno pravšnjo mero povezanosti in hkrati distance med dvema vizualno-čutnima svetovoma, da se lahko vanju vpisuje gledalec oziroma gledalka – s svojim domišljijskim svetom vred. Vidne podobe plesalke in glasbenika dobivajo obrise čutne vidnosti in se hkrati stapljajo s pokrajino notranjih svetov, ki so ožarjeni z vznemirljivo svetlobo, ki deluje kakor »sila prehajanja.«
Andreja Kopač, dramaturginja
Jure Pukl je saksofonist in skladatelj, ki velja za enega najpomembnejših ustvarjalcev slovenske jazzovske glasbe. Nagrado Prešernovega sklada je dobil za ustvarjanje avtorske jazzovske glasbe v zadnjih dveh letih ter za številne nastope in sodelovanja z mednarodno priznanimi umetniki. Pukl je pridobil univerzitetno izobrazbo in študiral klasični in jazz saksofon na Univerzi na Dunaju ter na Konservatoriju za glasbo v Haagu. Pridobil je tudi štipendijo na Berklee College of Music, kjer je nadaljeval študij pri mojstrih, kot sta Joe Lovano in George Garzone. Diplomiral je iz glasbe na Akademiji za glasbo v Gradcu. Pukl je tekom študija veliko nastopal, snemal ter bil vpet v lastne projekte in sodelovanja s številnimi odličnimi glasbeniki z različnih področij glasbe, kot so Dave Liebman, Branford Marsalis, Esperanza Spalding, George Lewis, Maceo Parker, Vijay Iyer, Jeff “Tain” Watts, Gregory Hutchinson, Damion Reid, Darius Jones, Doug Hammond, Gerald Cleaver, Adam Rogers, Melissa Aldana, Rodney Green, Charles Altura, Joe Sanders, Aaron Goldberg, Marcus Gilmore, Johnathan Blake in orkestri, kot so Big Band RTV Slovenija, European Jazz Orchestra, European Movement Jazz Orchestra, Vienna Saxophone Quartet in mnogimi drugimi. Bil je na obsežnih turnejah po ZDA, Aziji in Evropi, kjer je nastopal na prizoriščih, kot so Blue Note, Smalls Jazz Club, The Jazz Gallery, Ronnie Scotts, The Vortex, Pizza Express, Jazz Spot J Tokyo, Porgy & Bess, Stadtgarten in festivalih, kot je Winter Jazz Festival, Moers Jazz Festival, Vienna Jazz Festival, Pori Jazz Festival, Berlin Jazz Festival, Jazz a Vienne, Cairo Jazz Festival, če naštejemo le nekatere. Njegova glasba mu je prinesla številne nagrade. V svojih avtorskih projektih, kot so Doubtless, Broken Circles, Abstract Society, MEAT ali Sound Pictures, se Pukl posveča sodobnim interpretacijam jazza in improvizirane glasbe. Ustvarja edinstveno zvrst sodobnega jazza, avantgarde, free jazza in impresionistične sodobne glasbe, ki jo izvaja z veliko mero znanja in ljubezni, pri čemer poudarja prepletanje in soustvarjalni doprinos članov skupine. Pod svojim imenom je izdal osem albumov in prejel odlične kritike po vsem svetu, med drugim v vplivnih revijah Downbeat, The New York Times, Jazzwise, Jazz Podium in All About Jazz. Kot spremljevalni glasbenik je predstavljen tudi pri več kot petdesetih drugih projektih. Urška Centa je priznana plesalka, koreografinja, odrska ustvarjalka ter plesna pedagoginja, ki se po študiju flamenka na madridskih akademijah Centro de Arte Flamenco y Danza Española Amor de dios in Centro de Estudios Superior del Flamenco UFlamenco in sodobnega plesa in koreografije na ljubljanski Akademiji za ples AMEU posveča plesni gledališki umetnosti in avtorskim glasbenim projektom. Svojo ustvarjalnost širi na različna umetniška področja in umetniške prakse, pri čemer oblikuje edinstven ustvarjalni svet in v zasledovanju medkulturne vizije razvija performativno govorico, ki se tvori na polju med flamenkom in sodobnim plesom. Kot eno redkih slovenskih plesnih ustvarjalk jo zaznamuje njeno sočasno delovanje na področju glasbe.
Urška Centa za svoje delo dobiva odlične kritike, ki jo izpostavljajo kot obetavno umetnico v Sloveniji in tujini. Z raznolikimi plesno – glasbenimi projekti nastopa na pomembnejših odrih doma (Cankarjev dom, Kino Šiška, Španski borci, SNG Drama, KC Janeza Trdine, Slovensko stalno gledališče Trst, Mestno gledališče Ptuj, itd.) in izven Slovenije (EXPO Dubai 2020, Cer Modern Ankara, Slovensko stalno gledališče v Trstu, Teatro Verdi Trieste, Teatro Palamostre Udine, HNK Mostar, SARTR - Sarajevski Ratni Teatar, etc.). Je avtorica predstav Sinsonte, v grlu pozabljena pesem (Flota & Cankarjev dom, 2022, Cankarjev dom), Zvoki izpod kože (NEST, 2021, Španski borci), Zgodbe ptic (NEST, 2021, Cankarjev dom), ENO - ONE (Flota, 2020, Cankarjev dom), Deblas/Goddesses (CoraViento, 2018, Kino Šiška), Sacai (CoraViento, 2016, Kino Šiška), idr. V raziskovanju tolkalske vloge plesalca flamenka ustvarja in sodeluje pri glasbenih projektih Sentido project (jazz/flamenko), Nairuz (turška sufi glasba in flamenko), Eno balado, prosim! (slovanske ljudske pesmi), Lorca, ti in jaz (romske pesmi iz Španije, Balkana in Vzhodne Evrope), MTF feat. Sub-Lime (jazz, funk, hip hop), Strune iz preteklosti (baročna glasba) itd. Nastopila je na glasbenih in plesnih festivalih (Festival Bi flamenko, 59. Jazz Festival Ljubljana, Festival Lent, Fronta, Druga Godba, Tjedan suvremenog plesa Zagreb, Noči v Stari Ljubljani, Kultursommer na Dunaju, Approdi Festival v Trstu, Zeman Fest v Pazaru itd.)Sodeluje z izpostavljenimi slovenskimi in tujimi umetniki, med katere spadajo Leja Jurišić, Robert Jukič, Marco de Ana, Jani Moder, Tadej Kampl, Zvezdana Novaković, Katja Šulc, Rosana Hribar, Nino Mureškić, Murat, Tomaž Gajšt, Tina Habun, Kristyna Šajtošová, Sara Janašković, Mirza Redžepagić, Kukla, Borut Bučinel, Andreja Kopač, Joe Kaplowitz, Izidor Erazem Grafenauer, Petra Vidmar, Kristijan Krajnčan, Carlos Ronda, Nikola Zarić, Irena Z. Tomažin, Daniel More, Jošt Drašler, Sara Nieto, Enriquito, Alejandro Granados, Paco Soto, itd. Je pobudnica ustanovitve zavoda za multi-žanrsko umetnost NEST, ki je nastal leta 2020, in njegova umetniška vodja. Od leta 2017 kurira cikel flamenka Noches de Tablao (2017 - 2020 Pocket Teater; 2021 - 2022 Cankarjev dom), kjer redno predstavlja mednarodne umetnike in programe ter spodbuja kreativne in sodobne pristope k interpretaciji flamenka.