Svobodna priredba gledališke igre Smrt trgovskega potnika Arthurja Millerja, s katero iranski režiser Asghar Farhadi mojstrsko oriše stanje duha v državi. Največkrat nagrajeni film letošnjega Cannesa.
Rana in Emad sta srečen srednjerazredni par v Teheranu. On je učitelj, ona ostaja doma, razmišljata tudi o potomstvu. Oba sta člana polprofesionalne gledališke skupine, ki na oder postavlja klasično igro Smrt trgovskega potnika Arhurja Millerja, v kateri Emad igra vlogo neuspešnega trgovca, Rana pa vlogo njegove žene. Ravno ko predstava doživlja prve izvedbe, mora par zapustiti svoje stanovanje, saj se celotna zgradba zaradi gradbenih napak ruši pod svojo težo. Ko sta se prisiljena preseliti v novo stanovanje, incident s prejšnjo podnajemnico grozi, da jima bo trajno spremenil življenje.
Izjava režiserja:
»Smrt trgovskega potnika /.../ je zelo kompleksna igra, ki ponuja številne možnosti branja. Najpomembnejša razsežnost je družbena kritika zgodovinskega obdobja, ko je nenadno preoblikovanje urbane Amerike povzročilo razpad določenega družbenega razreda. Cela kategorija ljudi, ki se niso bili sposobni prilagoditi tej strmi modernizaciji, je bila strta. V tem smislu igra močno odzvanja v trenutnem položaju moje države. Stvari se spreminjajo z vrtoglavo hitrostjo, ali se prilagodiš ali pa podležeš. Družbena kritika v osrčju igre je v naši državi danes še vedno tehtna.«
- Asghar Farhadi, režiser in scenarist
Kritike:
kritike
»Trgovski potnik je še en mojstrski Farhadijev film, ki načenja krhko mejo med realnostjo in fikcijo, (iranski) lokalni družbeni in politični kolorit nevsiljivo podloži intimni zgodbi in prespraševanju humanosti, z vprašanji o resnici in lažeh pa ne tematizira samo nestanovitne narave resnice, ampak predvsem angažira pozornost gledalca. /.../ Farhadi nikoli ne stopi na nobeno stran, ampak v finalu nekako vedno medsebojno, kot v kakšni negaciji negacije, izniči stališča svojih antagonističnih protagonistov, ki so s svojimi dejanji resno ogrozili temeljne postulate človečnosti.«
- Ženja Leiler, Delo
»Farhadi snema drame o družinskih nesoglasjih, ki nikoli ne zaostrujejo ničesar, kar prikazujejo; le opazujejo z neomajno pozornostjo, brez olepševanja, usmerjeno in realistično. A vendar smo vedno, ko gledamo Farhadijev film /.../ zapeljani, skoraj bi lahko rekli, da z nekakšno nevidno vzvratno ukano, v situacijo treznega naturalizma, kjer se začnemo zavedati, da smo se znašli sredi rastoče nevihte, ki jo sprožajo premikajoče se notranje sipine ljudi na filmskem platnu. Ujeti smo v nekaj, čemur lahko rečemo le suspenz, ki nas spodbudi k razmišljanju, a sloni izključno na tistem, kar se dogaja v srcih in umu filmskih likov.«
- Owen Gleiberman, Variety
»Farhadijeva formalna sopostavitev težkih, kompleksnih prizorov iz resničnega življenja filmskega para ter izsekov iz uprizoritve drame Arthurja Millerja z njenim formaliziranim prikazom čustev je gledalcu v užitek in vzbuja občudovanje. Umazani realizem in tragedija klasičnih proporcev si stojita bok ob boku.«
- Peter Bradshaw, The Guardian
»Trgovski potnik lepo prikaže komercialno veščino Asgharja Farhadija, da iz svoje precizno umerjene pripovedi izlušči različne odtenke moralnih stališč; tudi tokrat daje prednost ženskemu gledišču, ne da bi se z njim v celoti poistovetil ali ga poskušal raziskati.«
- Jonathan Rosenbaum, Film Comment
Nagrade:
Cannes 2016 (najboljši scenarij, najboljši igralec in nominacija za Zlato palmo), München 2016 (najboljši mednarodni film), Melbourne (nominacija za najbolj popularen film), Chicago (nominacija za najboljši film), World Cinema Amsterdam (najboljši film), …